Monteverde

Dag 9 Canopy - Hangbruggen Monteverde

Met nog een slaapkop stap ik heel vroeg vanmorgen op het minibusje richting het natuurreservaat van Montverde. Als we aankomen krijgen we een helm, een harnas en een catrol :-). Na een duidelijke instructie beginnen we aan de klim op de eerste platforms hoog in de bomen. Via kabels zweef je van platform naar platform tussen de boomtoppen. Deze platforms werden initieel aangelegd door biologen om de natuur en het leven in het nevelwoud te bestuderen en godzijdank hebben een paar slimmerikken er ook een attractie van gemaakt want ik beleef hier reuze pret ! Ik voel me een echte Jane in de jungle. 15 kabels op 100 m hoogte en een gemiddelde lengte van 500m... het is volop genieten. Aan het einde van de tour is er nog een Tarzan swing, een soort bungy maar dan voor watjes :-), ... (dat is mijn mening als ervaren bungyspringster). Na het tarzan en Jane avontuur, maak ik nog een drie uur durende wandeling door het nevelwoud, lags smalle padjes en hangbruggen die hoog boven het nevelwoud gespannen zijn en je op een bijzondere manier het bos doen beleven. Een tocht door het nevelwoud is een betoverende ervaring die je nooit meer vergeet. Heel bijzonder is de verscheidenheid aan microklimaten die op hele korte afstand van elkaar dramatisch verschillen en een dagtocht levert bijna altijd afwisselend mist, zon en regen bij een gemiddelde temperatuur van zo'n 18 graden. Door de hoge luchtvochtigheid zijn de woudreuzen hier begroeid met een weelde aan bromelia's, orchideeën, varens, hertshoorns en mossen. Hier broedt ook de prachtig roodgroen gevederde, schuwe quetzal maar het is me niet gegund... ik krijg hem niet te zien. Bij de uitgang hangt een waterbakje in een boom waar tientallen kolibries komen drinken. Ze zijn niet echt bang voor toeschouwers en je kunt ze daarom vrij dicht benaderen. In het zonlicht schitteren ze prachtig groen, blauw en talloze andere tinten maar ze zijn spijtig genoeg moeilijk te fotograferen dus na een paar mislukte pogingen geef ik het op en begeef me naar het plaatselijke restaurantje. Verder op de dag, lekker niets doen in de tuin van de Lodge.. S'nachts is er een storm en ik heb het gevoel dat mijn hut elk moment kan wegwaaien...

Geen opmerkingen: